بیکاری و اعتیاد چگونه بر هم تاثیر می گذارند؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیکاری و اعتیاد رابطه ای مستقیم با هم دارند. شاید بگویید اعتیاد هزینه دارد و برای خرید مواد افراد بیکار دچار مشکل می‌شوند. اما بیکاری از مهم ترین عوامل اعتیاد محسوب می‌شود. طبق آمار نیز بیشتر معتادان فاقد شغل هستند. متخصصان این وضعیت را به افسردگی و بی انگیزگی نسبت می‌دهند. به این صورت که افراد بیکار هیچ گونه پاداش ذهنی دریافت نکرده و با مصرف مواد در صدد جبران این خلاء هستند. خیلی اوقات روند درمان و ترک اعتیاد با به دست آوردن شغل تسریع می‌یابد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیکاری و اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع:  بیکاری و اعتیاد چگونه بر هم تاثیر می گذارند

بیکاری چه آثار منفی دارد؟

در هر جامعه ای بیکاری از معضلات اجتماعی محسوب می‌شود. با بالا رفتن بیکاری و تظاهر مشاغل کاذب، فساد و فقر نیز افزایش می‌یابد. در چنین جوامعی احتمال به انحراف کشیده شدن جوانان زیاد شده و بازار خوبی برای قاچاقچیان مواد پدیدار می‌شود. در پی شیوع بیکاری و اعتیاد ، آمار طلاق، دزدی، قتل، جرم های دیگر، بی سوادی، فقر، تجاوز و… بالا می‌رود. اما آنچه که بیش از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرد “خانواده” است. یعنی اولین نهاد هر جامعه. 

ارتباط بیکاری و اعتیاد چگونه مشخص می شود؟

برای آنکه ارتباط بیکاری و اعتیاد را درک بکنیم ابتدا باید نگاهی به وضعیت افراد شاغل داشته باشیم. شاغلین هر روز با هدف و انگیزه ای از خواب برخواسته و برای انجام وظایف خود روزشان را آغاز می کنند. آن ها برای کل روز مجبورند فعالیت هایشان را برنامه ریزی کنند. بیشتر شاغلین در محل کار اوقات زیادی را با انسان های دیگر سپری می کنند. و در انتهای ماه پاداش زحمات خود را دریافت می کنند. اگر به سیکل روزمره این افراد بنگریم می بینیم که رویدادهای متعددی موجب ترشح دوپامین و اپی نفرین در مغز آن ها می شود. شیوع افسردگی کمتر بوده و انگیزه بیشتری برای زندگی دارند.

حال افراد بیکار از این مزایا محروم هستند. به علاوه مشکلات مالی و بی هدفی را نیز به دوش می کشد. چنین شرایطی خطر مصرف مواد را افزایش می دهد.

برای آشنایی بیشتر با فواید تریاک کلیک کنید.

عوامل ایجاد کننده بیکاری و اعتیاد

با وجود توضیحات داده شده؛ حال باید متوجه شده باشید که بیکاری به خودی خود جوانان را بیشتر به سمت ماده ای شادی آور یا آرامش بخش می کشاند. پس در محله ها و جوامعی که بیکاری نرخ بالاتری دارد، توزیع کننده گان مواد فعالیت بیشتری می کنند. قاچاقچیان سودجو می دانند که در کجا می توانند بازار گرم تری برای خود دست و پا کنند. بنابراین خیلی راحت با تله هایشان طعمه ای سهل به دست می آورند. در ادامه به سایر عواملی که موجب افزایش بیکاری می شوند اشاره کرده ایم.

 

جهت ارتباط مستقیم با کارشناسان ما عضو اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو  بشوید.

1- بیکاری و اعتیاد | افزایش جمعیت

افزایش جمعیت می تواند نقطه قوتی در تولید و افزایش ارزش افزوده داشته باشد. اما در صورتی که آموزش و سرمایه گذاری های لازم در این خصوص صورت نگرفته باشد؛ تبدیل به معضلی برای جوانان جویای کار می‌شود. تصور کنید در سازمانی فقط ده صندلی خالی برای کارجویان وجود دارد. در حالی که تعداد متقاضیان ده هزار نفر است. این عدم تعادل نشان دهنده جمعیت زیاد در مقابل مشاغل کم است.

2- صنعتی شدن مشاغل سنتی

اگر خاطرتان باشد با حذف مشاغل سنتی افراد زیادی بیکار می شدند. برای مثال در مزرعه تراکتور جای ده کارگر روزمزد می تواند کار کند. اما با از بین رفتن شغل کارگری، مشاغل دیگری مثل مهندسی مکانیک، تعمیر کار، تولید کننده قطعات خودرو و…. به وجود آمده است. بنابراین این دیدگاه که حذف مشاغل سنتی باعث بیکاری شده اند کاملا غلط است. با توسعه علم و فناوری، کار برای نیروی متخصص بیشتر شده است.

3- بیکاری و اعتیاد | فقدان برنامه جامع

یکی از مهم ترین عوامل بیکاری برنامه های دولت در ایجاد شغل و بهبود اقتصاد کشور است. این برنامه ریزی شامل تولید نیروی متخصص و وارد کردن سرمایه های خارجی و … می شود. اما شما به عنوان جزئی از این جامعه نمی توانید همه تقصیرها را به گردن دیگران بیاندازید. بیکاری و اعتیاد همانقدر که تحت تاثیر عوامل بیرونی است می تواند تحت تاثیر عوامل درونی نیز شکل بگیرد. بنابراین هر کس در هر جایگاهی می تواند برای موفقیت خود برنامه ریزی کرده و در هر موقعیت از فرصت هایش کمال استفاده را ببرد.

 

سخن آخر

 

بیکاری و اعتیاد از دیر زمان با هم ارتباط نزدیکی داشته اند. گاه اعتیاد باعث بیکاری و گاه بیکاری باعث اعتیاد می شود. در هر صورت می تواند به وضوح دید که در جوامعی که نرخ بیکاری بالایی دارند، اعتیاد نیز زیاد است. به همین دولت ها هر ساله جهت ایجاد مشاغل جدید تلاش می کنند. این کار باعث کاهش هزینه های دولت در بخش های مختلف اجتماع نیز می‌شود.

این موضوع به قدری اهمیت دارد که در مدارس نیز به آن می پردازند. با وجود تمام تلاش ها متاسفانه امروزه سن اعتیاد به زیر 13 سال نیز کشیده شده است. این زنگ خطری است برای خانواده هایی که هیچ گونه توجه و نظارتی بر فرزندان و نحوه تربیت شان ندارند. اگر خانواده شما نیز دچار مشکلاتی در این زمینه است حتما برای دریافت خدمات خانواده درمانی اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیکاری و اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا بیکاری و اعتیاد با هم ارتباط دارند؟

بله ارتباط این علت و معلولی ، یعنی هر دو می توانند موجب افزایش یکدیگر شوند.





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: